درنگی با سیدالشهداء امام حسین علیه السلام، در راه کربلا و نهضت عاشورا / 4

إمامٌ‌ دَعا إلی‌ هُدیً‌ فَأجابُوهُ‌ إلَیهِ‌، وَإمامٌ‌ دَعا إلی‌ ضَلالَةٍ‌ فَأجابُوا إلَیها؛ هَؤلاءِ فِی‌الجَنّة‌ وَهَؤلاءِ فِی‌ النّار وَهُوّ قَولُه‌ -عَزّوَجَلّ‌ - (فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ) – (متقل خوارزمی، ج1، ص221)

پیشوایی‌ مردم‌ را به‌ هدایت‌ می‌خواند وآنان‌ می‌پذیرند؛ وسردمداری‌ آنان‌ را به‌گمراهی‌ دعوت‌ می‌كند ومی‌ پذیرند، آنان‌ - گروه‌ اول‌ - در بهشت‌ باشند واینان‌ - گروه‌دوم‌ - در جهنُم‌َ، این‌ همان‌ گفتار خداوند متعال‌ در قرآن‌ است‌ كه‌ می‌فرماید  "گروهی‌ دربهشت‌ باشند وگروهی‌ دیگر در دوزخ‌"

در مسیر کربلا و در منزل ثعلبیه، یکی از همراهان در تفسیر آیه‌ی «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ - روزى كه هر گروهى را با امامشان فرا مى‏خوانيم/ الإسراء، 71» سؤال نمود و امام در پاسخی کوتاه و جامع، آیه دیگری را نیز تفسیر نمودند.

برخی گمان دارند که مقوله‌ی «امامت»، اختصاص به شیعه و 12 امام معصوم علیهم‌السلام دارد، در حالی که چنین نیست، بلکه امری الهی و فطری می‌باشد. از این رو میل، انگیزه، شوق و نیاز به تبعیت از «امام – پیشوا – رهبر – الگو)، در همه انسان‌ها وجود دارد و هر کس امامی بر می‌گزیند. منتهی امامان متفاوتند. یک گروه، امامانی هستند که به امر الهی و به سوی حق، رشد، کمال، اعمال خیر و قرب الهی هدایت می‌کنند و گروه دیگر امامانی هستند که آدمی را به سوی شرّ و آتش دعوت می‌کنند و آدمیان در انتخاب مختارند. اما باید دقت کنند که در قیامت نیز هر کسی با امام، پیشوا و الگوی خود محشور می‌گردد. در دنیا پیرو هر کس بود، در آخرت نیز با او محشور شده و به همانجایی می‌رود که امامش رفته است. گروهی به بهشت و گروهی به جهنم.

آرشیو
       کل بازديد : 8318136
       بازدید امروز : 2518
    تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به «پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات – ایکس شبهه - ‌x-shobhe» می باشد.
    استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.