انتخابات - هر انتخابی، نقطۀ عطفی در زندگی فردی و اجتماعی میباشد / 1
انتخابات - هر انتخابی، نقطۀ عطفی در زندگی فردی و اجتماعی میباشد / 1
میدانیم که پس از نعمت «عقل» که حجّت باطنی خداوند سبحان برای همگان میباشد، توان ارزشمند «اختیار» به انسان موهبت شده است که وجه امتیاز او با سایر مخلوقات و حتی با فرشتگان میباشد؛ اما باید بیندیشیم که ما در چه امری «اختیار» داریم و حدود آن چیست؟
با اندک دقتی، متوجه میشویم که آدمی در هیچ امری اختیار ندارد، مگر در مواردی که امکان «انتخاب» بین دو یا چند گزینه برایش ممکن باشد و هر کجا که امکان «انتخاب» وجود نداشته باشد، «اختیار» نیز کاربردی ندارد!
بنابراین، هم باید قدر این نیروی فوق العاده و ارزشمند را بدانیم و هم باید در هر انتخابی دقت نماییم، چرا که نتایجش در اختیار ما نمیباشد.
شرح بیشتر
●- در اصل بندگی و پرستش، هیچ اختیاری وجود ندارد و امری فطری میباشد که در همگان نهادینه شده است، لذا همگان بندگی و پرستش دارند؛ اما به انسان در انتخاب إله، معبود و ربّ خود، «اختیار» داده شده است، لذا برخی طاغوت، بت، یا حتی هوای نفس خود و دیگران را بندگی و اطاعت میکنند!
●- در اصل دینگرایی، هیچ اختیاری وجود ندارد و امری فطری میباشد، لذا همگان [حتی کفار] نیز دین دارند؛ اما در انتخاب دین، به انسان اختیار داده شده است. از اینرو، برخی ادیان و مکاتب بشری، جعلی و مندرآوردی را جایگزین دین خدا مینمایند.
●- در اصل ولایت و ولایتپذیری، هیچ اختیاری وجود ندارد؛ اما در انتخاب ولیّ (سرپرست)، اختیار داده شده است؛ لذا برخی «ولایت الله» را برمی گزینند و ولیّ امر دیگران، طاغوتها میباشند؛ چنان که فرمود:
- خداوند، ولی و سرپرست كسانی است كه ايمان آوردهاند، آنها را از ظلمتها، به سوی نور بيرون میبرد. (اما) كسانی كه كافر شدند، اوليای آنها طاغوتها هستند، كه آنها را از نور، به سوی ظلمتها بيرون میبرند، آنها اهل آتشاند و هميشه در آن خواهند ماند.
●- در اصل انتقال به عالَم آخرت و برپایی قیامت و رسیدن به پاداش یا مکافات مواضع و اعمال، هیچ اختیاری وجود ندارد؛ اما آدمی اختیار دارد که بهشت را انتخاب کنند و یا جهنم را انتخاب نماید.
*- برای امور مادی و شئون گوناگون زندگی فردی و اجتماعی نیز همین قواعد استوار میباشد؛ در وجود زمین و آسمان، ماه و خورشید و گردش آنها و پیدایش شب و روز و ماه و سال، هیچ اختیاری وجود ندارد، اما آدمی در چگونگی بهرهمندی از این زمانها، اختیاراتی دارد - در تشنگی و گرسنگی، اختیاری نیست، اما آدمی میتواند انتخاب نماید که چه بخورد و چه بیاشامد و ... .
نکته
بنابراین، نه تنها مهم است که بدانیم در چه مواردی اختیار داریم که انتخاب نماییم، بلکه باید در هر انتخابی دقت نماییم تا بهترین باشد و سبب رشد و تکامل فردی و اجتماعی گردد و موجب پیشمانی، ضرر و زیان نگردد.