- كسانی كه از عبادت طاغوت اجتناب كردند و به سوی خداوند بازگشتند بشارت از آن آنها است، بنابراين بندگان مرا بشارت ده * همانان كه سخنان را میشنوند و از نيكوترين آنها پيروی میكنند، آنها كسانی هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.
*- بیتردید، خداوند متعال نخواسته که هر کسی برود سخن 8 میلیارد انسان را بشنود، یا صدها دین، مکتب و مذهب را مطالعه کند تا با داوری خودش ببیند که بهترین آنها کدام است و سپس آن را برگزیند! بلکه ابتدا باید به حکم عقل و فطرت و نیز تجربه، از بندگی طاغوت دوری گزیند، به خداوند سبحان و بندگی او روی آورد، و طی حرکت در صراط مستقیم، هر کجا لازم شد، با اهلش مشورت کند و بهترین نظر را برگزیند.
بیشتر
اگر چه قرنهاست القا کردهاند که این آیه برای انتخاب «دین» میباشد، اما نه تنها هیچ ربطی به دین ندارد، بلکه اساساً انجامش غیر ممکن است. مگر کسی میتواند تمامی ادیان، مکاتب و نظریات را مطالعه نماید تا ببیند کدام بهتر است، مضافاً بر این که مگر خودش عالِم به تمامی علوم میباشد که بتواند تشخیص دهد؟!
●- متأسفانه، در این موارد، آیات را نیمه میخوانند! تکلیف «دین» را در ابتدای آیه مشخص نمود و فرمود: «کفر به طاغوت و ایمان به الله جلّ جلاله - رویگردانی از بندگی طاغوت و رویکرد به بندگی خداوند سبحان». اساس دین همین است که عقل آن را تصدیق مینماید و مطابق با نور و گرایش فطرت آدمی میباشد.
اگر به آیه دقت شود، خداوند سبحان این گروه را «عباد» میخواند و بشارت را به آنان میدهد؛ نه آنان که عقل، فطرت، کتاب خلقت و وحی را رها کرده و عمر خود را صرف میکنند تا ببینند چه کسانی چه چیزهایی گفتهاند؟! بدیهی است که هیچ وقت هم نمیتوانند به نتیجه برسند و انتخابی بنمایند!
ملاک انتخاب
نخستین ملاک انتخاب، شناخت و تشخیص فرد انتخاب کننده میباشد، البته انتخابی مبتی بر عقلانیت، تفکر، آگاهی و بصیرت، نه مبتنی بر هوای نفس، یا منفعل از جوّسازیها و جریانات!
اگر کسی در صراط مستقیم قرار گرفت و در برخی از امور، بین راهکارها و گزینهها به نتیجۀ متقنی نرسید و یا برایش مهم بود که انتخابش حتماً نه تنها درست، بلکه بهترین باشد، باید با افراد مؤمن، متعهد، کارشناس و دلسوز مشورت نماید و در بین نظرات و پیشنهادها، بهترین را برگزیند.
تمامی انتخابها باید چنین باشد؛ انتخاب رشتۀ تحصیلی، شغل یا همسر آینده!
●- در انتخاب فرد مناسب برای همسری، هر فردی ابتدا به نظر خودش توجه دارد که آیا پسندیده یا خیر؟ اگر پسند اولیه بود، ممکن است برای شناخت بیشتر، با او صحبتها کند تا با شخصیت، فرهنگ، اهداف و آمالها و نیز خوشایندها و ناخوشایندهای او آشناتر گردد و سپس دربارۀ او، خانواده، اشتغال، اخلاق و رفتارهایش تحقیق مینماید، و دست آخر با بزرگترها، مشاوران و کارشناسان مؤمن و متعهد و خیر خواه مشورت مینماید.
●- انتخاب نمایندگان مجلس نیز در همین چارچوب قرار دارد. نخستین ملاک، «شناخت شخصی» میباشد. اگر شما به صالح و اصلح بودن کسی یقین داشته باشید، او را انتخاب مینمایید، اگر چه همگان او را کنار گذاشته باشند؛ و اگر به صالح و اصلح نبودن او و یا احتمالاً انحراف و فساد او یقین داشته باشید یا حتی احتمال جدی دهید، هرگز به او رأی نمیدهید، اگر چه تمامی معتمدان شما وی را تأیید نموده باشند!
●- حال ممکن است حوزۀ انتخابیه شما، سه، پنج، ده یا حتی سی نماینده بخواهد و شما شخصاً فقط چند نفر را بشناسید؛ بدیهی است که سوزاندن فرصت و امکان منطقی نمیباشد، لذا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم (مانند فهرست)، نظر افراد مؤمن، کارشناس و متعهد را جویا میشوید و بهترینها انتخاب مینمایید.