پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
●- خودتان تصریح دارید که «باذن الله» و او پروردگار همگان است، اگر چه کافر باشند و آن چه بخواهد (بنابر حکمت، مشیّت و صلاح) به هر کسی بخواهد میدهد؛ شفا و بهبودی را نیز او میدهد، نه حضرت عباس علیه السلام و یا ... . اما کار خدا، به علل و نیز واسطههای لازم انجام میپذیرد.
●- چه اصراری به برداشت و تفسیر معکوس وجود دارد؟! چرا نفهمیم که این تفضلات، از رحمت واسعۀ الهی و نیز معرفت، ایمان، تقوا، بصیرت، لطف و کرم اهل عصمت علیهم السلام میباشد و بگوییم: «لابد بر دین و اعمال دیگران صحّه گذاشته شده است»؟!
آیا اگر انسان جاهل و فاسدی گرسنه مانده باشد و از شما کمکی بخواهد و شما نیز اجابت کنید، یعنی بر جهل و فساد او صحّه گذاشتهاید؟!
الف - ابتدا دقت نمایید که «ارمنی» یک دین یا مذهب نیست، بلکه یک ملّیت مانند آذری یا گیلکی میباشد. «ارمنی» به کسانی گفته میشود که اصل نژادی و ملّی خود را «ارمنستان» میدانند و به همان زبان نیز صحبت میکنند. ارامنه، هزاران سال پیش، از ارمنستان قفقاز، به ایران مهاجرت کردهاند
بنابراین، در بیان دین آنها، «مسیحی» صحیح است، نه «ارمنی»! ارمنیها نیز مسیحی و دارای مذاهب متفاوت کاتولیک، پروتستان و ... میباشد و البته مذهب ارامنۀ ایران و ارمنستان، بیشتر ارتدکس میباشد و جمعیتشان در ایران، کمتر 150 هزار نفر شمارش شده است.
در تاریخ آمده است که اولین پیشوار ارمنیها، هیک بوده که چهار پسر داشته، چهارمین پسر هایک آرمناک نام داشته است. به همین علت مهاجرانی را که از بین النهرین به دامنههای کوه قفقاز وارد شدند و در آنجا ساکن شدند، آرمنها یا ارمنیها گفته میشدند.
ب - در فرهنگ اسلام و به ویژه فرهنگ ولایی شیعه، رفع نیاز مردم، مستلزم گرایشات، اعتقادات و باورهای نیازمندان نمیباشد، بلکه اگر نیازمندی رجوع کرد [متوسل شد] و امکان رفع نیاز او وجود داشت؛ باید جهت رفع نیازش اقدام نمود.
اگر چه امروزه فرهنگ منحط «نژاد پرستی» و تبعیضهای نژادپرستانه در تمامی عرصههای زندگی اجتماعی در امریکا و سپس اروپا گسترش یافته است، اما قوانین بین المللی چون حقوق بشر و یا حتی قانون اساسی و سایر قوانین خودشان، تأکید دارد که در توزیع امکانات و رفع نیازهای ضروری و ...، ملّیت، نژاد، دین و مذهب، نباید ملاک عمل قرار گیرد.
اما، خداوند متعال از همان ابتدا در کلام وحی و به ویژه در قرآن مجید، تصریح نمود که تفاوتهای قومی، زبانی، نژادی و رنگ پوست، ملاک نمیباشند. (الحجرات، 13)
●- بنابراین، تفضل حضرت ابوالفضل یا سایر بزرگان علیهم السلام به غیر مسلمانان، نه تنها عجیب نیست، بلکه بر دیگران نیز واجب است؛ مانند این است که بیماری به پزشک رجوع کند و یا کافر گرسنهای از مسلمانی، لقمه نانی بخواهد و یا افتادهای نیاز به کمک داشته باشد؛ در اینجا دیگر عقاید نیازمند تفتیش نمیشود.
نکته:
یک - بله، اگر غیر مسلمانی بگوید: «ای محمد (صلوات علیه و آله) که پیامبر مسلمانان میباشی - ای امامانی که ایشان شما را جانشین خود معرفی نمودند و شیعیان شما را این چنین میشناسند و باور دارند - ای حضرات عباس، زینب، علی اکبر و ... (علیهم السلام)، که در کربلا به شهادت رسیدید و کرامات بسیاری از شما دیدهایم، لطفاً ما را شفاعت کنید تا مشمول رحمت خاصۀ خداوند متعال گردیم و وارد بهشت جاوید او شویم» خواهند گفت: «باید به الله جلّ جلاله، اولوهیت و ربوبیت او، واحد و اَحد بودن او، زاییده نشده و فرزند نداشتن او، ایمان بیاورید و فرامین او را اطاعت نمایید که مستلزم ایمان و عمل به اسلام عزیز میباشد.
دو - استجابت دعا، چه از جانب خداوند منّان و چه از جانب اولیاء الله، به واسطۀ «اخلاص» دعا کننده میباشد؛ پس اگر آنان به مقدار شناختی که دارند، با اخلاص توسلی کنند، در صورت مصلحت، مورد توجه و استجابت قرار میگیرد.
سه - خداوند سبحان، رحمان است و رحمتش همه چیز و همه کس را فرا گرفته است، چه مؤمن باشند و یا کافر و یا حتی منافق، دشمن و ...؛ و البته رحیمیت و رحمت خاصۀ او در دنیا و آخرت، شامل مؤمنان میگردد.
او برای تمامی بندگانش «رزاق» میباشد، حتی کسانی که او را نمیشناسند و از او نمیخواهند و گمان دارند که خودشان یا دیگران ربوبیّت دارند و کار ساز میباشند، چنان که در دعای رجبیه میخوانیم:
«یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ * یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً»
- ای آن که به کسی که از تو بخواهد عطا میکنی * ای آن که به هر کسی که از تو نخواهد و حتی تو را نشناسد نیز از روی نعمتبخشی و رحمتت عطا میکنی»
●- بنابراین، پاسخ مثبت به درخواست کننده و رفع نیاز او، به معنای صحه گذاشتن بر تمامی اعتقادات و رفتارهای او نمیباشد؛ بلکه فقط توسلش مورد قبول و اجابت قرار گرفته است.
آیا وقتی خداوند منّان دعاهای ما را مستجاب مینماید و یا اهل عصمت علیهم السلام به توسلات ما پاسخ میدهند، یعنی بر تمامی اعتقادات، باورها، مواضع و رفتارهای ما صحّه گذاشتهاند، هر چند نادرست باشد؟!
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم.
پرسش:
چطور اهل کتاب و به اصطلاح ارمنیها، اجابت دعاها و شِفای بیمارهایشان را به اذن خدای متعال از حضرت ابوالفضل علیه السلام میگیرند؟! یعنی دین این افراد مورد قبول الهی است؟! مگر نباید مسلمان بود شیعه بود اهل ولایت بود و ...؟!
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/shortanswer/12666.html
کلمات کلیدی:
پاسخ های کوتاه استجابت توسل