پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): در میان اندیشهها و مذاهب اسلامی، فقط "معتزله" معتقدند که "بهشت و جهنم خلق نشدهاند و در قیامت خلق خواهند شد"! و اعتقاد راسخ و یقینی شیعه، به صورت مستدل و مستند بر این است که هر دو خلق شدهاند.
دلایل عقلی:
1- خداوند علیم و حکیمی که انسان را با هدف خلق کرده و برای گذری تکاملی به این جهان فرستاده است، یقیناً مقصد و جایگاه نهایی او را نیز به صورت حقیقی و واقعی معین و خلق نموده است.
2- از انسان خواسته شده تا بهشت و جهنم را بشناسد؛ مگر میتوان چیزی را که وجود ندارد شناخت؟! خداوند متعال نفرموده: چیزی را که هنوز خلق نکردهام و در آینده خلق خواهم کرد را بشناسید!
3- آدمی، نسبت به چیزی که هنوز خلق نشده [نه این که هنوز نیامده و یا به آن نرسیده] و چیزی که وجود حقیقی و واقعی ندارد، نه امید دارد، نه ترس، و نه محبت و نه بغض و دشمنی.
به قول حکما و عرفایی چون حضرت امام خمینی رحمة الله علیه (مضمون): «عشق حقیقی و عاشق حقیقی، دلیل بر وجود معشوق حقیقی میباشد»؛ بنابراین، اگر بهشت و جهنمی وجود خارجی نداشت، آدمی نه این را دوست میداشت و نه از آن بدش میآمد؛ نه امید رسیدن به بهشت را داشت و نه از رفتن به جهنم میترسید، بلکه هر دو برایش موهوم بود.
4- از انسان خواسته نشده تا به سوی ناکجاآباد حرکت کند تا بعد ببیند که چه میشود؟! بلکه خواسته شده تا از آتش غضب الهی در جهنم فاصله بگیرد و در صراط مسقیم به سوی بهشت الهی در حرکت باشد؛ پس نمیشود از چیزی که وجود خارجی ندارد فاصله گرفت و به سوی چیزی رفت که آن نیز وجود خارجی ندارد!
قرآن مجید:
خداوند در آیات متعددی در قرآن کریم، تصریح نموده که بهشت و جهنم وجود دارند. همگان بدون استثنا از جهنم عبور میکنند، اما برای مؤمنان سرد و خاموش است؛ و جهنم از هم اکنون بر کافران احاطه دارد و بالتبع مؤمنان در مراتب بهشتی سیر میکنند، اما اینجا پردهها مانع از دیدن و درک حقایق میگردد، ولی در روزی که اسرار بیرون میریزد «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ»، حقیقت همه چیز را با تمام وجود میبیند و درک میکند.
جهنم:
«إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَابِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» (البقره، 174)
ترجمه: كسانى كه كتمان مىكنند آنچه را خدا از كتاب نازل كرده، و آن را به بهاى كمى مىفروشند، آنها جز آتش چيزى نمىخورند؛ (و هدايا و اموالى كه از اين رهگذر به دست مىآورند، در حقيقت آتش سوزانى است) و خداوند، روز قيامت، با آنها سخن نمىگويد؛ و آنان را پاكيزه نمىكند؛ و براى آنها عذاب دردناكى است.
«يَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ» (العنکبوت، 54)
ترجمه: و شتابزده از تو عذاب مىخواهند و حال آنكه جهنم قطعاً بر كافران احاطه دارد.
بهشت:
در براهین عقلی، بیان شد که از ما خواسته شده تا به سوی بهشت حرکت کنیم، پس وجود دارد:
«سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» (الحدید، 21)
ترجمه: پیشی بگیرید به سوى آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمين است و براى كسانى كه به خدا و پيامبرانش ايمان آوردهاند آماده شده است اين فضل خداست كه آن را به هركه بخواهد مىدهد، و خدا داراى فزون بخشى بزرگ است.
●- دقت شود که نه فقط دستور حرکت به سمت یک هدف حقیقی و موجود داده است، بلکه میفرماید: «آماده شده است»، نه این که آماده خواهد شد.
احادیث و روایات:
احادیث بسیار متقنی از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله درباره دیدن بهشت و جهنم در معراج وجود دارد که در منابع شیعه و سنّی ثبت شده است. از جمله فرمودند:
«چون وارد بهشت شدم، فرشتگانی را دیدم که به ساختن قصرهایی مشغول بودند. گاهی نیز از کار باز میایستادند، راز آن را جویا شدم، گفتند: منتظرند تا نفقه [مصالح از دنیا] برسد. پرسیدم: این نفقه چیست؟ گفتند: آن گفتن «سُبْحَانَ اللهِ، وَالحَمْدُ لِلهِ، وَلَا إِلهَ إِلَّا اللهُ، وَاللهُ أَكْبَرُ» از سوی مؤمن است»؛ هر گاه مؤمن این ذکر را ادامه دهد، ما مشغول ساختن میشویم و هرگاه متوقف شود، ما از ساختن دست میکشیم. (بحار الانوار، ج8، ص 177)
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«ليسَ مِن شِيعَتِنا مَن أنكَرَ أربَعةَ أشياءَ: المِعراجَ ، و المُساءَلَةَ فِي القَبرِ ، و خَلقَ الجَنَّةِ وَ النارِ ، وَ الشَّفاعَةَ» (بحار الانوار، ج8، ص 197)
ترجمه: شيعه ما نيست كسى كه چهار چيز را انكار كند : معراج ، سؤال قبر ، آفريده شدن بهشت و دوزخ، و شفاعت.
نکته:
اگر چه "نامه اعمال"، حقیقتی است که وجود دارد و هیچ کاری، هر چند یک چشم بر هم زدن و یا یک کلمه از گفتار [اگر چه مزاح و شوخی و ... باشد] از قلم نمیافتد، چنان که فرمود:
«أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُمْ بَلَى وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ» (الزّخرف، 80)
ترجمه: آيا آنان مىپندارند كه ما اسرار نهانى و سخنان درگوشى آنان را نمىشنويم ؟ آرى، رسولان (و فرشتگان) ما نزد آنها هستند و مىنويسند!
اما، نکته اینجاست که کار به همین نوشتن در کتاب اعمال ختم نمیشود، بلکه با هر کاری و هر کلامی، چیزی به وجود میآید که یا "نور" است و یا "نار"؛ و آدمی در قیامت با همین وجودهای حقیقی و صورتهای حقیقیِ محشور میگردد.
امام صادق علیه السلام، به نقل از پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند:
«کسی که "سُبحانَ الله" گوید،خداوند نهالی در بهشت برای او غرس میکند [البته نهال بهشتی که توصیفش در آیات و روایات آمده است]، و کسی که "الحَمدُ لله" گوید، درختی برای او میکارد و کسی که "اللهُ اَکبَر" بگوید، درختی برای او غرس میکند». مردی از قریش گفت: «یا رسول الله! پس ما در بهشت، درختان فراوانی (باغهایی) داریم»، ایشان فرمودند: «آری، لیکن مواظب باشید آتشی نفرستید که همه را بسوزاند» (بحار الانوار، ج8، ص 187)
●- بنابراین، بهشت و جهنم خلق شدهاند که چنین اتفاقاتی در آنها واقع میشود و برای اهل یقین، از همین دنیا قابل دیدن میباشند. البته نه با چشم سر که فقط ماده و جرم را میبیند! چنان که سایر حقایق (عقل، عشق، نفرت، علم، براهین و ...) را نیز با دیدهی سر (چشم مادی) نمیبیند.
مشارکت و همافزایی (پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
پرسش:
آیا بهشت و جهنم خلق شدهاند و یا در قیامت خلق خواهند شد؟ دلایل عقلی و نقلی (قرآن و حدیث) برای هر کدام چیست؟!
پاسخ (نشانی لینک)
http://www.x-shobhe.com/shobhe/10609.html
پیوستن و پیگیری در پیامرسانها:
کلمات کلیدی:
اعتقادی بهشت و جهنم