پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): چون این قبیل پرسشهای قیاسی، به شکلهای گوناگونی مطرح میگردد و بارها نیز در همین پایگاه مورد بحث قرار گرفته است، لازم است به کلیات زیر توجه شود:
الف - گاهی چنان از تفاوتهای نعمات دنیوی و بهشتی میگویند، که گویا دنیا و متاعش را مردمان خلق کردهاند و بهشت و نعمتهایش را خداوند متعال! و بعد به او میگویند: "آن چه تو میخواهی آنجا به ما بدهی، خودمان اینجا داریم"! گویی خالق، مالک و رازق خود و این دنیا و نعماتش آنها هستند!
ب – خداوند متعال انبیا و دینش را برای این فرستاده که "دنیای مردم" نیز برای آنان بهشت زمینی باشد. چنان که در مورد آخر الزمان و پس از ظهور فرمود: امنیت حاکم میگردد، خوفی باقی نمیماند، شرک و کفر برچیده میشود و ...؛ و در احادیث مشهور است که در آن دوران، به خاطر حاکمیت عقل، وحی و عدل، حتی فقیری باقی نمیماند که کسی به او صدقهای بدهد؛ منتهی ما (انسان) دنیا را برای خود و دیگران به جهنم مبدل میکنیم، بعد با حسرت تمام، حیات طیبهی دنیوی را در سوئد و فنلاند میبینیم و بدتر آن که با بهشت خدا مقایسه میکنیم!
ج – سوئد چگونه بهشتی است که به رغم وفور نعمات مورد نظر (که غالباً منظور زن و سکس است)، طی ده سال اخیر، در صدر جدول آمار "تجاوز جنسی" در اروپا قرار گرفته است؟! (1) و البته سایر کشورهایی چون انگلیس یا امریکا نیز دست کمی ندارند (2) – (3). و هم چنین رتبهی بالایی در افسردگی و خودکشی و ناامیدی به آینده دارند. طبیعتش هم که خلقت خداست و در آفریقا و آسیا و ... نیز وجود دارد. و جالب است بدانید که کارشناسان میگویند: مردم سوئد از رضایتمندترین مردمان جهان هستند، اما علت کثرت خودکشی در آنجا، همان طبیعت آنجاست.
نعمات:
یک - آدمی تا چیزی را در این دنیا نبیند، چگونگی آن را درک نمیکند، اگر چه هزاران کتاب راجع به آن بخواند. فرض کنید که کسی دریا را به صورت زنده، یا در فیلم و عکس ندیده باشد و شما بخواهید برای او شرح دهید که "دریا" چیست؟! هر چه بگویید، او نمیفهمد و هر چه تصور کند، بر اساس انتزاع از دیدهها و احساسات خودش است و چه بسا کلاً نادرست باشد.
بنابراین، بیتردید آن چه از نعمات بهشتی گفته شده، نمونههایی دنیایی دارند، مانند خوردنیها، آشامیدنیها، نهرها، قصرها، حور، غلمان، خیمهها، لباسهای فاخر، خدمه و حشمه و ...؛ و آن چه در بهشت هست و در دنیا مشابهی ندارد، اصلاً بیان نشده، چون قابل درک و فهم و حتی تصور نیز نمیباشد؛ لذا ضمن بیان برخی از نعمات بهشتی که قابل درک و تصور است، فرمود:
« فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ » (السجده، 17)
ترجمه: هيچ كس نمىداند چه چيز از آنچه روشنى بخش ديدگان است به [پاداش] آنچه انجام مىدادند براى آنان (کنار گذاشته و) پنهان كردهام.
دو – توجه به این نکته لازم است که آدمی در دنیا "روح و جسم" دارد و هر کدام لذتها و المهای مخصوص به خود را دارند. هیچگاه لذت کسب علم یا محبت، با محسوسات و ذائقه جسمی درک نمیشوند و هم چنین هیچ گاه مزهی یک میوه و یا لذت جماع، با براهین عقلی و نقلی درک نمیگردند.
فرض کنید که مردی لذت جماع با زن را درک کند و زنی لذت جماع با مرد را درک کند، اما هیچ کدام "معرفت، محبت، مودت، عشق، وحدت، همسویی، همسری و عقل و عاطفه را درک نکنند! خب تا این حد از ادراکات را که حیوانات نیز دارند.
سه - بهشت نیز همین طور است، لذاتی برای جسم دارد (که برخی از آنها نمونهی نازلهی دنیایی دارند)، و لذاتی نیز برای "روح" دارد که البته والاتر از لذات مادی هستند، پس نباید به بهشت به عنوان یک هتل یا پارکی که سرسبز است و میوه و درخت و لذات جنسی دارد نگاه کرد. چنان که خود میفرماید، به زن و مرد مؤمن، وعدههای بسیاری از نعمات اخروی دادم، اما "رضوان خدا، بزرگتر است":
« وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ » (التوبة، 72)
ترجمه: خداوند به مردان و زنان با ايمان باغهايى وعده داده است كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند بود و [نيز] سراهايى پاكيزه در بهشتهاى جاودان [به آنان وعده داده است] و خشنودى خدا بزرگتر است اين است همان كاميابى بزرگ.
چهار – دنیا، گذرا و فانی است و هیچ نعمت و لذتی در آن وجود ندارد که اولاً بی مشقت به دست آید و ثانیاً باقی بماند و ثالثاً همراه با تألمات نباشد.
در همین نعمات دنیوی، خواه در ایران، یا سوئد، یا هر کجای دنیا دقت کنید که اولاً فقط به یک عده مرفه میرسد – ثانیاً بیشتر با ظلم به دیگران به دست میآید – ثالثاً به دست آوردن حلال یا حرامش توأم با مشقت است – رابعاً محدود و فانی است و خامساً حتماً همراه با عوارض جسمی و سپس روحی و روانی میباشد. چنان که اگر کسی زیاد بخورد، به هزاران عارضه مبتلا میشود و اگر کسی زیاد جماع کند، مبتلا به ضعفهایی میگردد – و اگر کسی (یا جامعهای) به زنا روی آورند، صدها و هزاران ناهنجاری فرهنگی، اخلاقی، رفتاری، روحی، روانی، امنیتی، اقتصادی و حتی سیاسی بر خود و دیگران تحمیل میکنند – و اگر کسی (یا جامعهای) از نعمات دنیوی فراوانی نیز برخوردار باشند، هیچ حادثهای نیز آنان را تهدید نکند، بالاخره با کهولت سن، امکان استفاده از آن نعمات را از دست میدهند و بالاخره میمیرند و عالم و جاهل، عادل و ظالم، فقیر و ثروتمند، محروم و متمول، مستکبر و مستضعف و ...، همه به یک شکل زیر خاک میروند و دنیایشان برای بقیه میماند.
نعمت پایدار:
نعمت را وقتی میتوان واقعاً "نعمت" دانست که "پایدار" باشد و نعمت وقتی پایدار است که انسان را کمال بخشد و به آن هدفی که باید برسد، برساند؛ چنین نعمتی، همراه انسان میماند و در آخرت (بهشت) نیز در رتبهها و صورتهای بهشتی و به علاوهی فضل و اجر برتر از سوی کریم، به انسان باز میگردد.
وگرنه همان که در دنیا به ظاهر "نعمت" است، برای فرد یا جامعهای مبدل به "نقمت" میگردد.
علم (اگر چه فقط علوم طبیعی و تجربی باشد) – ثروت – قدرت – کثرت – برخورداری از اسباب و امکانات (خانه، خودرو و ...) و همین طور امکان بهرهمندی از لذات جنسی و جسمی، همه خوب و لازمه حیات دنیوی هستند، پس همه نعمات خداداد هستند، اما میبینیم که برای آن عدهای که توجهی به مبدأ و معاد خود ندارند، دنیا طلب و لذتگرا هستند، و بالتبع متکبر و ظالم نیز میشوند، مبدل به نقماتی شده است که با آن دنیا را برای خود و دیگران جهنم میکنند.
« زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ » (آلعمران، 14)
ترجمه: دوستى خواستنیها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سيم و اسبهاى نشاندار (مرکبهای بسیار مشهور) و دامها و كشتزار[ها] براى مردم آراسته شده [ليكن] اين جمله مايه تمتع زندگى دنياست و [حال آنكه] فرجام نيكو نزد خداست.
مثال:
فرض کنید که به انسان خانهای بزرگ و زیبایی بدهند و بگویند: وارد شو، اما این را بدان که خانه بر اثر زلزلهای شدید، سرت خراب خواهد و زیر آوار آن کشته خواهی شد – یا خودروی نشاندار و مشهوری بدهند و بگویند: سوار شو، اما بدان که به زودی در راه تصادف میکنی و همین خودرو سبب مرگت میشود – یا ثروت بسیاری بدهند و بگویند: این مال تو، هر کاری که میخواهی با آن انجام بده، اما بدان که این ثروت، سبب زیادهخواهی تو میشود، به خاطرش حتی آدم هم میکُشی و در نهایت به زندان افتاده یا اعدام نیز میشوی!
حال اگر "نعمت دهنده = خداوند متعال" بفرماید که هم تو و جهان را من خلق کردم و هم نعمتهایش را خودم برایت قرار دادم، اما بدان که مال تو نیست و مالک علی الاطلاق خودم هستم، لذا به زودی پس میگیرم. پس اگر خیانت در امانت کنی، آن طور که من گفتم استفاده نکنی، با نعمتم خود و دنیا را تخریب و تباه (فاسد) کنی، به دیگران ظلم کنی و ...؛ به شدیدترین عقوبتها (نتایج) میرسی که برایت عذابآور است، البته نعمات تمام میشود، اما عذابش باقی میماند، چرا که آثار سوء استفادههای تو، تا دنیا دنیاست، باقیست. لذا در مورد همین نعمات دنیوی نیز فرمود:
« فَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاشْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ » (النّحل، 114)
ترجمه: پس از آنچه خدا شما را روزى كرده است حلال [و] پاكيزه بخوريد و نعمت خدا را اگر تنها او را مى پرستيد شكر گزاريد.
٭٭٭ - پس باید دنیا را محل گذر و مزرعهی آخرت دید، نه این که با بهشت مقایسه نمود و بدون شناخت درستی از دنیا، نعمت، انسان، آخرت، بهشت و ...، مدعی شد که هر نعمتی که در آنجاست، اینجا هم هست، منتهی در سوئد و انگلیس و فنلاند و ...!
مرتبط:
٭ - معاندین اسلام مطرح میکنند: مردم به خاطر شراب و سکس به جهنم میروند و پاداش افراد صالح در بهشت نیز شراب و سکس است! چه پاسخی را میتوان به آنها داد. (4 در 1394)
٭ - چرا خدا چیزهایی را که توی این دنیا حرام کرده، توی اون دنیا حلال کرده؟خب اگه بده چرا اون دنیا حلاله اکه خوبه چرا این دنبا حرامه؟ (9 خرداد 1395)
مشارکت و همافزایی (سؤال کوتاهتر به همراه نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال به دوستان در فضای مجازی)
نعمتها و لذتهای بهشتی چه برتریهایی نسبت به نعمتها و لذتهای دنیوی دارند؟ مثلا میگویند: سوئیس بهشت دنیاست و از تمامی این نعمات برخوردار است و ...؟
http://www.x-shobhe.com/shobhe/8855.html
کلمات کلیدی:
اعتقادی بهشت و جهنم