آیا امر بحث حجاب دوقطبی سازی است؟ وقتی امر به معروف و نهی از منکر میشود، میگویند دوقطبی حجاب و.... شروع شد!
پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس - شبهه):
آنگاه که برای ناهنجاری رفتاری در بدحجابی، آشوب کردند و خون ریختند، نگفتند: «این دو قطبیسازی است؟!» اما هنگام «امر به معروف و نهی از منکر» میگویند: «دو قطبیسازی شروع شد»؟! هنوز اکثریت دختران و بانوان این جامعه، محجبه هستند؛ خب چرا عدهای با بدحجابی و بیحجابی، دو قطبیسازی میکنند و بعد میگویند: «چیزی به ما نگویید تا دو قطبیسازی نشود!» چقدر متکبر و دیکتاتورند!
آیا اگر عدۀ کثیری مسلمان و مقید به اجرای احکام و حدود الهی باشند، اهل تقوا، حیا و عفت و رعایت فرهنگ عمومی جامعه باشند و عدهای دیگر هیچ رعایتی ننمایند و هنجار شکنی کنند و کسی هم چیزی نگوید: «تک قطبی» بر قرار میشود؟!
در کدام جامعۀ بزرگ یا کوچکی، دو یا چند قطبی وجود ندارد؟ آیا عاقل و جاهل، مؤمن و کافر، متقی و فاسد، عادل و ظالم و ...، در یک جناح و یک قطب قرار دارند و اگر کسی به جاهل، کافر، فاسد و ظالم چیزی بگوید، دو قطبی ایجاد میشود؟!
دو قطبی در قرآن مجید
خداوند سبحان، خود بندگانش را در دو قطب مغایر، مخالف و متضاد هم معرفی نموده است و میفرماید: «عدهای مؤمن و عدهای کافر و مشرکند - عدهای متقی و عدهای فاسد و فاسقند - عدهای حزب الله و عدهای حزب الشیطان میباشند - و در نهایت عدهای اهل جهنم (اصحاب النّار) و عدهای اهل بهشت (اصحاب الجنّة) میشوند و این دو قطب هیچگاه مساوی و مثل هم نمیباشند:
«لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ» (الحشر، 20)
- هرگز اصحاب دوزخ و اصحاب بهشت يكسان نيستند، اصحاب بهشت رستگار و پيروزند.
«قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (المائدة، 100)
- بگو (هيچگاه) ناپاك و پاك مساوی نيستند اگر چه كثرت ناپاكها تو را به شگفتی بيندازد، از (مخالفت) خدا بپرهيزيد ای صاحبان خرد، تا رستگار شويد.
«مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا أَفَلَا تَذَكَّرُونَ» (هود علیه السلام، 24)
- وصف این دو گروه [مشرک و مؤمن] همانند نابینا و ناشنوا و بینا و شنواست؛ آیا [این دو گروه] یکسانند؟ پس آیا متذکّر نمیشوید؟
دو قطبی مذموم
دو قطبی مذموم و مضرّ این است که آحاد یک جامعۀ متحد، به هر دلیلی و به هر بهانهای مقابل هم صفآرایی کنند و به جان هم بیفتند تا دشمن زمینه را برای تشدید تفرقه و دشمنی بین آنان و تجزیۀ خاکشان و غارت اموالشان مساعد ببیند.
خداوند سبحان به پیامبرش صلوات الله علیه و آله فرمود که اهل کتاب را با آن همه اختلافات اساسی، به وحدت بر سر کلمۀ واحد و مشترک [توحید] دعوت کن.
«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» (آل عمران، 64)
- بگو اى اهل كتاب! بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى (ربوبیت - اربابی) نگيرد؛ پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض كردند، بگوييد: شاهد باشيد كه ما مسلمانيم [ما تسلیم دعوت و امر خدائیم، نه شما]
از اینرو، در اختلافات و دو یا چند قطبیها نیز میشود و باید که نقاط مشترک را مورد نظر داشت و به وحدت عمومی دعوت نمود؛ چنان که بزرگان ما، دو گروه مسلمان شیعه و سنّی را مبتنی بر مشترکات به وحدت دعوت نموده و مینمایند.
بدحجابی
بد حجابها، خودشان چند گروه هستند. یک گروه مسلمانان غافل میباشند! به اسلام اعتقاد دارند، چه بسا اهل نماز و روزه و ... نیز میباشند؛ اما در مواردی، از جمله مقولۀ حجاب، دچار غفلت و تنبلی شدهاند و البته از هوای نفس خود و دیگران تبعیت میکنند! آنان هرگز با اصل حجاب مخالفتی ندارند، بلکه میگویند: «متأسفانه ما در رعایت ضعیف هستیم».
- گروه دیگر، اساساً اعتقادات درستی هم ندارند، دچار جهل و تکبر و خودبینی شدهاند و روزگار را به بازی سپری میکنند.
- اما در این میان گروهی از روی هدفمندی، برنامهریزی و حتی مزدوری، دشمنی و لجاج دارند و به نفع دشمنان داخلی و خارجی، به عمد، هنجار شکنی میکنند! دغدغه و درد آنها، بیشتر از مخالفت با اسلام، مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران میباشد و گمان میکنند که لخت شدن آنها در انظار عمومی، ضربۀ مُهلکی بر پیکره نظام میباشد! همانها که رسانههای فارسی زبان معاند نیز دائماً از آنان حمایت میکنند و سعی دارد که آتش عناد آنان را شعلهورتر نماید!
آیا این سه گروه در یک جناح (قطب) قرار دارند و آیا هر سه در جناح اسلام و ملّت مسلمان قرار دارند؟!
امر به معروف و نهی از منکر
متأسفانه باید اذعان نماییم که دشمنان داخلی و خارجی، همانگونه که دانشمندان و علمای ما را زودتر شناختند و آنان را با ترور به شهادت رساندند؛ اثر «امر به معروف و نهی از منکر اسلامی» را در ساختار اصلاحی جامعه و ارتقای سطح بینش و دانش مردم، زودتر و بیشتر از ما شناختند، لذا از همان اول انقلاب، به آن تاختند!
در این جنگ تبلیغاتی و جنگ شناختیِ همه جانبه، دو جبهۀ اصلی باز شد: یکی آن که اصلاً فهم و تبلیغ نشد که «امر به معروف و نهی از منکر» یعنی چه و چه آثاری دارد که در اسلام از واجبات فروع دین شمرده شده است! - دیگر آن که القا کردند معروف و منکر، فقط حجاب و بدحجابی بانوان میباشد!
عمومیت امر به معروف و نهی از منکر
«امر به معروف و نهی از منکر»، اختصاصی به اسلام و جوامع اسلامی ندارد؛ بلکه در تمامی کشورها و جوامع مترقی یا رو به رشد، رایج بوده و هست؛ البته متناسب با معروفها و منکرهای خودشان. اگر در ژنو کسی زبالهای روی زمین بیندازد، دیگری به او متذکر میگردد که آن را بردار و در سطل زباله بینداز - و اگر کسی در هامبورگ یا دنهاگ (لاهه) و ...، نیمه شب از یک کوچۀ خلوت، ورود ممنوع بیاید، صبح برایش جریمه میآید؛ چرا که یکی از ساکنان دیده و گزارش کرده است! - اگر کسی فرزندش را با صدای بلند خطاب کند و یا او را تنبیه کلامی یا بدنی کند، پلیس بر اساس گزارش همسایگان میآید و چه بسا فرزندش را از او بگیرند و به خانوادهای دیگر و یا بهزیستی بسپارند و ... ! چنان که در آلمان، وقتی بنابر گزارش همسایه، فهمیدند که خانوادۀ مسلمانی به فرزندش کراهت هم جنس بازی را تعلیم میدهد، فرزند آنها را به زور پلیس از آنان گرفتند تا به بهزیستی تحویل دهند!
امر به منکر و نهی از معروف
کار ابلیس لعین و سایر شیاطین جنّ و انس، معکوس نمودن تمامی حقایق، زشت نشان دادن زیباییها و زیبا نشان دادن زشتیها میباشد.
بنابراین، «امر به معروف و نهی از منکر»، در تمامی جوامع بشری، متداول بوده و هست و خواهد بود، اما گاه معروفها و منکرها، نه تنها متفاوت، بلکه حتی مغایر و متضاد یکدیگر میباشند و حتی گاه، مصادیق معروف و منکر، معکوس میشوند! لذا در حکومتها و جوامع عقب افتاده و فاسد [به ویژه در غرب]، به منکر امر میشود و معروف مورد نهی قرار میگیرد! چنان که شاهدیم، برای ازدواج مشکلات عدیدهای ایجاد میشود - طلاق سهل و آسان و سریع انجام میپذیرد - اما همجنسبازی نه تنها تبلیغ میشود، بلکه به صورت رسمی [حتی در مدارس به کودکان] آموزش داده میشود و تحت حمایتهای قانونی قرار میگیرد ...؛ همچنین آدم کُشی، ترور و شکنجه، قانونی و توجیه میشود؛ نسلکُشی مسلمانان به صورت رسمی رواج مییابد و با ترویج اسلام هراسی، توجیه میشود؛ اما دفاع از خود، به مثابۀ عملیات تروریستی قلمداد شده و مستحق سرکوب میگردد!
«الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» (التوبة، 67)
- مردان منافق و زنان منافق همه از يك گروهند، آنها امر به منكر، و نهی از معروف، میكنند، و دستهايشان را (از انفاق و بخشش) میبندند، خدا را فراموش كردند و خدا آنها را فراموش كرده (رحمتش را از آنها قطع منافقان قطعاً فاسقند.
امر به معروف و نهی از منکر؛ عامل رشد
اگر معروف شناخته شود و به آن امر شود و منکر شناخته شود و از آن نهی گردد و تمامی آحاد جامعه، خود را مکلف به شناخت درست و موظف به انجام این امر و نهی بدانند و البته شرایط و احکامش را نیز رعایت کنند، جامعه متحد میشود، سالم میشود و رشد میکند؛ اما اگر هیچ کس برای دیگری مهم نباشد، هر کسی فقط خودش را ببیند، حقوق و منافع اجتماعی در نظر گرفته نشود و ...، آن جامعه نه تنها رشد نمیکند، بلکه سقوط میکند و به قهقراء میرود.
اگر آدمی، موجودی مَدنی است و زندگی اجتماعی دارد، بدیهی است که به تنهایی نمیتواند رشد کند، بلکه رشد اجتماعی لازم است که مستلزم «امر به معروف و نهی از منکر» میباشد که البته شرط و شروط و حدود دارد؛ بخشی وظیفۀ حکومت، مجلس، دولت، قوه قضاییه و نهادها میباشد - بخشی وظیفۀ علما، دانشمندان، مبلغان و اصحاب رسانه میباشد و بخشی نیز بر عهدۀ افراد جامعه میباشد، چنان که پدر و مادر، فرزندان خود را به غیر از تعلیم، ارشاد، نصیحت و ...، با امر به معروف و نهی از منکر تربیت میکنند. تربیت جامعه نیز همینگونه است.
مشارکت و همافزایی - پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار؛ متشکریم.
پرسش:
آیا امر بحث حجاب دوقطبی سازی است؟ وقتی امر به معروف و نهی از منکر میشود، میگویند دوقطبی حجاب و.... شروع شد!
پاسخ (نشانی پیوند):
https://www.x-shobhe.com/right/12803.html
- تعداد بازدید : 280
- 21 مرداد 1402
- نسخه قابل چاپ
- اشتراک گذاری
کلمات کلیدی: حقوقی و احکام