پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
ازدواج، امری بسیار حیاتی و مهم در زندگی انسان میباشد، لذا یک یا دو دلیل ندارد که بتوان بیان داشت و بنشده نمود. خداوند علیم و حکیم، ابتدا پدر و مادر را نیافرید، بلکه مرد و زن را آفرید و آنها را زوج و زوجۀ یکدیگر قرار داد. حضرات آدم حضرت حوّا علیهما السلام، نه فقط زن و مرد و دو نوع انسان منفک از هم، بلکه زوج و زوجۀ (همسر) یکدیگر آفریده شدند.
●- دلایلی مربوط به اصل نظام خلقت است و دلایلی مربوط به زندگی، نیازها و لذتهای شخصی و نیز ضروریات زندگی اجتماعیِ منظم، قانونمند، مفید و کمالافزا که منطبق با همان نظام هدفمند خلقت میباشد.
الف – عالَم هستی، علیمانه، حکیمانه، کریمانه و هدفمند خلق شده است. پس باید نظامی علیمانه و حکیمانه نیز داشته باشد، و هر نظم و نظامی، مبتنی بر اندازههای میباشد؛ لذا فرمود: «إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ - ماييم كه هر چيزى را به اندازه آفريدهايم / القمر، 49» و بدیهی است که اندازهها، فقط به طول، عرض، ارتفا و وزن اشیای مادی اختصاص ندارد.
ب – هدف اولیه در خلقت مرد و زن، انتشار نوع بشر در زمین بوده و هست که با توجه به قابلیتهایی که به انسان داده شده، زندگی در دنیا برایش دانشگاهی جهت شناخت، اردویی جهت رشد و تکامل، گردشی در زیباییهای خلقت و سفرۀ برای پذیراییهای خداوند کریم و منّان باشد تا بتواند تمامی قوهها (استعدادهای) خود، از جمله: عقل، اراده، اختیار، قلب محبت، مودت و ... را به کمال مطلوب خود برساند.
ج – انتشار نوع بشر در زمین، همانند سایر جانداران، مستلزم "زاد و ولد" میباشد، لذا بسیاری از جانداران را "زوج" آفرید تا برای تحقق اهداف، مکمل یکدیگر باشند؛ و از جمله این موجودات، آدم میباشد که به محض خلقتش، زوجی از جنس خودش برای او آفرید و سپس این زوجیت [مذکر و مؤنث] را در نسل آنها نیز قرار داد.
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا» (النساء، 1)
- اى مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! همان كسى كه همۀ شما را از يك انسان آفريد؛ و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانى (در روى زمين) منتشر ساخت و از خدايى بپرهيزيد كه (همگى به عظمت او معترفيد؛ و) هنگامى كه چيزى از يكديگر مىخواهيد، نام او را مىبريد! (و نيز) (از قطع رابطه با) خويشاوندان خود، پرهيز كنيد! زيرا خداوند، مراقب شماست.
د – این دو موجود نیز مخلوق میباشند و مخلوق موجودی است نیازمند؛ و نیاز یعنی نقصی که باید به کمال برسد، و بدیهی است که نیازها، فقط از "بیرون خود" تأمین میشود، مانند نیاز به خوردن، آشامیدن، پوشیدن، مسکن و ...، که بیرون از وجود شخص تأمین میگردد.
ھ – نیاز زن و مرد نسبت به یکدیگر، صرفاً مادی، حیوانی و شهوانی نمیباشد، چرا که انسان آفریده شدهاند، بلکه نیازهای روحی و روانی به یکدیگر که برآورده شدن هر کدام، موجب کمال میگردد، به مراتب بیشتر از نیازهای مادی میباشد. مانند: نیاز به شناختن و شناخته شدن – دیدن و دیده شدن – دوست داشتن و دوست داشته شدن – بیرون رفت از تنهایی و تشکیل جامعه - یکی شدن و وحدت – پدر و مادر شدن – خواهر و برادر شدن و ... .
و – اگر این نیازها مرتفع نگردد، نه تنها آدمی رشد ننموده و به کمال مطلوب نمیرسد، بلکه دائماً به خاطر کمبودها و نیازهایش در تشویش و اضطراب به سر میبرد که در سایر افکار، اندیشهها، مواضع و عملکردهایش، تأثیر منفی میگذارد و نظام زندگی فردی و اجتماعی را مختل میسازد – و اگر نیازها برآورده شود، تمامی این دسته از اضطرابها و ناراحتیهای روحی، روانی، جسمی، فردی و اجتماعی، "تسکین = آرامش" مییابند؛ لذا فرمود:
«وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» (الرّوم، 21)
- و از نشانههاى او اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد، و در ميانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در اين نشانههايى است براى گروهى كه تفكّر مىكنند!
●- دقت شود که خداوند متعال، آرامش در کنار همسر را از نشانههایی (آیاتی) که او را نشان میدهند و به سوی او راهنمایی و هدایت میکنند، بیان نمود و دوباره بر "آیه = نشانۀ هدایتگر" بودن "رحمت و مودتی" که او بین زن و شوهر برقرار میکند تأکید نمود که البته فقط اهل "تفکر" به اهمیت این عظمت پی میبرند.
ز – زن و مرد، میتوانند به هر شکلی با هم ارتباط داشته باشند، اما بیان شد که نظام خلقت و هدایت، علیمانه، حکیمانه و هدفمند میباشند، و بدیهی است که هر نوع ارتباطی در هر چیزی، با هر کسی و در هر کاری، آدمی را به مقصد و مقصود نمیرساند؛ چنان که هر نوع خوردن و آشامیدنی، هر نوع کاری، هر نوع تجارت و تعاملی، مفید نمیباشد.
پس، رابطۀ عاطفی و نیز زناشویی زن و مرد نیز باید قاعده و قانون داشته باشد، تعریف و نقشه داشته باشد، اهداف معنوی و مادی داشته باشد که خداوند علیم و حکیم، "ازدواج" را قاعده و قانون این رابطه قرار داده و معرفی نموده است.
ح – زن و مرد میتوانند همچون حیوانات و یا حتی پستتر از آنها «كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»، با هم آمیزش داشته باشند تا هم نیاز جنسی آنان ارضا شود و هم نسل پدید آید.
اما، اولاً هر آمیزشی، الزاماً رفع کننده نیازها نیست، حتی نیاز جنسی – چرا که آمیزش جنسی بدون ازدواج، از یک سو یک ارتباط حیوانی است که مبتنی بر خودنگری و خودخواهی میباشد و به طرف مقابل آرامش نمیدهد و چه بسا مولد ترس و اضطراب (به ویژه برای زن] نیز باشد، بلکه فقط برای ساعاتی به لحاظ نیاز جنسی تخلیه میشوند! و از سویی دیگر روابط بیضابطه، زمینهساز سوء استفادهها، اغفالها، تجاوزات و ... میباشد.
در این نوع از آمیزش، فرزندآوری یک سویه و متوجه مادر میشود؛ مرد فقط دقایقی لذتش را از زن میبرد – سقط جنین زیاد میشود – مادران بیشوهر و فرزندان بیپدر و بیهویت در جامعه زیاد میشوند و ... .
ط – اگر چه امروزه در جهان غرب به خاطر اهداف "سیاسی-فرهنگی- اقتصادی و ..."، به ویژه در راستای جهانیسازی که مستلزم منفرد و منفک شدن تمامی آحاد بشری از یکدیگر میباشد، سعی دارند که ازدواج را سخت و کمرنگ کنند و روابط ناهنجار را از زنا گرفته تا همجنسگرایی و حتی روابط و ازدواج با محارم را قانونی و تبلیغ کنند، اما خواهناخواه، تمامی روابط اجتماعی، قوانین و نظام جامعه، در شرق و غرب عالم، مبتنی بر "ازدواج" میباشد؛ حال چه ازدواج شرعی در کلیسا و ... باشد و چه ازدواج قانونی و ثبت در محضر.
ی- "ازدواج" برای طرفین، نسبت به خودشان، همسر و سپس فرزندان، خویشان و جامعه، حق و حقوق عقلی، قلبی، قانونی، اقتصادی و ... ایجاد میکند – از مهریه گرفته تا نفقه همسر و فرزندان – تا ارث – تا محدویت روابط جنسی حتی در قالب ازدواج (مانند محارم نسبی و سببی) و ... را نظم میبخشد و جامعه را در چارچوب نظام خانواده شکل میدهد.
●●●- و ... - پس آدمی (زن یا مرد)، برای رشد، کمال، آرامش و زندگی پاک خودش، به لحاظ عقلی، قلبی، روحی، روانی، فردی، اجتماعی، اقتصادی، تولید مثل و ...، نیاز به ازدواج دارد؛ وگرنه حیات بشر، از حیات حیوانات نیز بدتر میشود، چرا که جنگل و حیات وحش نیز قانونمند میباشد.
مرتبط:
شهید آیت الله مطهری: عشق و عفت – شهوت و عاطفه؛ در روابط زن و مرد. (2 آذر 1397)
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛
متشکریم.
پرسش:
دلیل ازدواج چیست؟ چرا باید ازدواج کرد؟ لطفاً تا حد امکان، مستدل شرح دهید.
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/marriage/11705.html
کلمات کلیدی:
گوناگون خانواده ازدواج