پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):
این یک القای شیطانی و سیاست خبیثانۀ انگلیس بنیان است که متأسفانه عدهای از روی ناآگاهی و عدهای دیگر به عمد و از روی دشمنی و لجاج پیروی میکنند!
گویندگان این سخنان، نه جایگاه مسجد را میشناسند و نه معنا و مفهوم و مصداق عبادت را میدانند، و نه از اهمیت و ارزش کار فرهنگی و خدمات اجتماعی و بسیج، که از مصادیق برتر و بارز عبادت میباشند، چیزی فهم کردهاند! آنها به دنبال اوهام و امیال خودشان هستند!
●- بسیاری گمان دارند که خداپرست و موحد هستند، اما خدایی که میپرستند، خدای موهوم وهم خودشان است و نه خدای حقیقی – بسیاری گمان دارند که کتابشان قرآن مجید است، اما یا اصلاً نمیخوانند و فقط میبوسند، یا سرقبر برای مرده میخوانند – یا اگر به آیات معدودی رجوع و استناد کنند، همراه با تفسیر به رأی میباشد – بسیاری گمان دارند که اهل بیت علیهم السلام را باور و دوست دارند، حتی در سالروز میلاد ایشان، نُقل و شیرینی پخش میکنند و در سالروز شهادت ایشان، لباس سیاه میپوشند، حتی به هیئت میروند و سینه میزنند؛ اما امام برای آنها، فقط همین کاربردها را دارد و امام حقیقی آنان، همان الگوهای منحرفی میباشند که در اخلاق، رفتار، ظاهر و سبک زندگی، از آنان پیروی میکنند!
●- بسیاری چه در ایران و چه سایر کشورها، مسجد میسازند، خوب هم میسازند، بسیار مجلل و مدرن هم میسازند، خوب هم تجهیز میکنند؛ یک هیئت مدیرۀ قوی هم انتخاب میکنند تا امور مسجد را اداره کند، اما مسجدشان، مانند همان "مسجد ضراری" است که در زمان حیات پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، برای ایجاد تفرقه ساخته شد و آیۀ زیر در شأن آنها نازل شد و امر رسید که ایشان آن مسجد را تخریب کنند و خرابهاش را نیز به آتش بکشند و ایشان نیز چنین نمودند:
«وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَى وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ» (التّوبة، 107)
- (گروهى ديگر از آنها) كسانى هستند كه مسجدى ساختند براى زيان (به مسلمانان)، و (تقويت) كفر، و تفرقه افكنى ميان مؤمنان، و كمينگاه براى كسى كه از پيش با خدا و پيامبرش مبارزه كرده بود؛ آنها سوگند ياد مىكنند كه: «جز نيكى (و خدمت)، نظرى نداشتهايم!» امّا خداوند گواهى مىدهد كه آنها دروغگو هستند!
●- عدهای سرمایهدار که از روی تکبرشان گمان میکنند که خودشان خیلی مؤمن هستند و دیگران یک مُشت عوام و سفیه میباشند، و در ضمن نسبت به اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه و آله، فعالیتهای فرهنگی و جهادی، نه علم و اطلاع دارند و نه خوششان میآید، مسجدی میسازند و یا مدیریت مسجدی را بر عهده میگیرند و آنجا را تبدیل میکنند به یک "پاتق خصوصی، یا خانۀ خاله"؛ و با اقامه نماز جماعت، گمان میکنند که دیگر خیلی عبادت کردهاند و حتی خداوند سبحان نیز به ایشان بدهکار شده است!
بسیج در مجسد:
همگان شاهدیم که پس از جنگ و آسوده شدن خیال راحتطلبان؛ یک جریان خزندهای در مساجد، برای تعطیل کردن پایگاههای بسیج و حتی دور کردن بسیجیان و جوانان مؤمن، انقلابی و پُر شور از مساجد و تبدیل مسجد به "نمازخانه" شروع شد و هم چنان ادامه دارد؛ اگر چه از نماز نیز جز خم و راست شدن به جماعت، چیزی نمیدانند و بهرهای نمیبرند!
آنها حتی نمیدانند و درک این را ندارند که به تعطیلی کشاندن بسیج در مساجد، دور کردن جوانان پُر شور از حضور و فعالیت در مساجد، ممانعت از هرگونه فعالیت فرهنگی و اجتماعی در مساجد و حتی بستن مساجد جز در وقت نماز اول وقت، یک سیاست امریکایی – انگلیسی و یا در یک کلمه صهیونیستی، برای بیخاصیت کردن مسجد از یک سو و ممانعت از فعالیت بسیجیان و نیز جوانان در مساجد از سوی دیگر میباشد. و البته برخی از آنها میدانند، خوب هم میدانند.
●- بله مسجد، محل عبادت خداوند متعال است، اما با توجه به این مهم که عبادت فقط نماز نیست و "محراب" نیز محل حرب (جنگ) میباشد.
امیرالمؤمنین علیه السلام، مسجد را مرکز حکومت بر جهان پهناور اسلام [در حجاز، عراق، ایران، شام و ...] قرار دادند، چرا که عین عبادت است.
این تازه به مسجد رسیدهها که یا بسیار نادان و عوام هستند و یا بسیار جاهل و متکبر و گاه عنود و مخالف اسلام انقلابی، خودشان را از بزرگان اسلام، علما، فقها و مراجع نیز عالِمتر، بصیرتر و مؤمنتر میدانند!
مسجد در نگاه و تعریف امام خمینی رحمة الله علیه:
در خاتمه، فقط چند جمله از بیانات امام خمینی رحمة الله علیه دربارۀ جایگاه و نقش مسجد ایفاد میگردد تا هم حقیقت جایگاه مسجد بیشتر شناخته شود و هم تفاوت نگاهها:
●- «اینها از مسجد میترسند، من تکلیفم را باید ادا کنم به شما بگویم، شما دانشگاهیها شما دانشجوها، همهتان مساجد را بروید پُر کنید، سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پُر کرد» (صحیفۀ امام، ج 12، ص 393)
●- «مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هرچه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید» (صحیفۀ امام، ج 2، ص 451)
●- «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره بشود، این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشند، این طور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد میخواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است» (صحیفۀ امام، ج 13، ص 15)
●- «مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش و حرکتهای اسلامی بوده... از مسجد تبلیغات اسلامی شروع میشده است، از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در [زیر] بیرق اسلام بوده است. شما که از اهالی مسجد و علمای مساجد هستید، باید پیروی از پیغمبر اسلام (ص) و اصحاب آن سرور کنید و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیت و قطع ایادی شرک و کفر و تأیید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار دهید» (صحیفۀ امام، ج 7، ص 65)
●- «اما راجع به اسلام شروع کردند تبلیغات کردن به اینکه اسلام یک مکتبی است که می گوید: ملایم! کم کم لابد پیش میآیند، یک مکتبی است که مربوط به دعا و ذکر و یک روابطی مابین مردم و مابین خالق، و سیاست را کاری به آن ندارد، اسلام به حکومت کاری ندارد، به سیاست کاری ندارد، این را آن قدر تبلیغات روی آن کردند که در جامعه خود روحانیت هم به خورد آنها هم دادند که بسیاری از آنها هم همین اعتقاد را پیدا کردند ... که روحانی مسجد برود و نماز بخواند و عرض میکنم از این صنف کارها: درس بگوید و مباحثه بکند و آن آداب شرعیه را به مردم نشان دهد. آنها دیدند که نماز روحانیون و نماز اسلام هیچ به آنها ضرر ندارد، هرچه می خواهند نماز بخوانند .» (صحیفۀ امام، ج 4، ص 16)
«مسجد مرکز تبلیغ است، در صدر اسلام از همین مسجدها جیشها، ارتشها راه میافتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسی ـ اسلامی بوده، هر وقت یک گرفتاری را طرح میکردند صدا میکردند: «الصلوه مع الجماعه» اجتماع میکردند، این گرفتاری را طرح میکردند، صحبتها را میکردند؛ مسجد مرکز اجتماع سیاسی است. اجتماعات خود را هرچه بیشتر در مساجد و محافل و فضاهای باز عمومی برپا نمایید» (صحیفه، ج 10، ص 16 و 17)
امام خامنهای:
«مسجد پایگاه انواع و اقسام فعّالیّتهای اجتماعی است؛ یعنی وقتی ما مردم را گرد این محور جمع کردیم، از آنها چه میخواهیم. یکی از چیزهایی که میخواهیم این است که به فعّالیّتهای اجتماعی بپردازند. در جامعهی اسلامی همهی آحاد وظیفه دارند، مسئولیّت دارند، باید کار انجام بدهند؛ کار برای پیشرفت جامعه، کار برای امّت. بنابراین اینجا محلّ پمپاژ فکرها و پراکندن وظایف مختلف و کشاندن مردم به کارهای گوناگون است. مسجد برای انجام فعّالیّتهای اجتماعی و پایگاه فعّالیّتهای اجتماعی است.» (31/5/1395)
مشارکت و همافزایی – پرسش و نشانی لینک پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.
پرسش:
هیئت امنا میگویند: «مسجد محل "عبادت – نماز" است، نه محل کار فرهنگی، یا بسیج و با سایر خدمات اجتماعی»؛ آیا چنین میباشد؟!
پاسخ (نشانی لینک):
https://www.x-shobhe.com/worship/11465.html
کلمات کلیدی:
سیاسی دعا عبادت نماز